Spargendi lapides Harri Kivistö — Piraattipuolueen puheenjohtaja

Postmodernistit aisoihin!

En löytänyt kuvaa aisoissa olevasta postmodernistista, joten tässä on postmodernisti längissä. Oikealla konservatiivi.
En löytänyt kuvaa aisoissa olevasta postmodernistista, joten tässä on postmodernisti längissä. Oikealla konservatiivi.

Olen monesti pilkannut konservatiivikonservatiivien erilaisia hätäskenaarioita joissa pelätään milloin mustaa miestä, milloin venäläistä, milloin hippiä, milloin huivia.

Siksi reagoinkin riemulla uutiseen, jonka mukaan uudeksi uhaksi on nostettu remuava ja pauhaava joukko "postmodernistit". Käänteellä on toki myös semanttisesti taktinen motivaatio: koska monikulttuurisuudesta on tullut varsin leimaava termi (liiankin leimaava, koska konservatiivit eivät toivo kovinkaan voimakasta muukalaisvihan fiilistä ympärilleen), on tarpeen lanseerata uusi ideologinen konsepti, jota vastustaa, ja tämä löytyy kirjallisuustieteen postmodernista liikkeestä, jonka yhtenä piirteenä on erilaisten lajityyppien ja kulttuurillisten perinteiden yhteenpaiskaaminen

Postmodernismin suuri uhka ja epäilyttävä piirre on sen hämäryys. Poststrukturalismi, yksi ajatusmaailman tärkeitä teoreettisia osista, sekä sen työkalu dekonstruktio rikkovat todellisuuden kielenkäytön ilmiöksi ja muun muassa kaikki rakkaat arvomme silkoiksi sosiaalisiksi konstruktioiksi. Sosiaalisuus on toki arvokasta sinänsä ja konstruktio tarkoittaa jotain rakennettua — eli ilmiötä voisi hyvällä syyllä pitää rakentavana — mutta tämä silti pelottaa, koska kelluvat käsitteet saattavat hetken aallolla siirtyä paikasta toiseen ja näin joudumme pohtimaan asioita uudestaan ja tutkimaan omia käsityksiämme sen sijaan, että saamme tukeutua perinteisiin ja sellaisiin arvoihin ja asenteisiin jotka meille synnyinlahjoina kuuluvat.

Siksi Kalevala sekä suomenruotsalaisen taiteen saavutukset ovat niin oleellisia. Otteet Perussuomalaisten vaaliohjelmasta:

        Edelfeltin ja Gallen-Kallelan upeat maalausteokset sekä Sibeliuksen maailmankuuluisat         sinfoniat ovat kansainvälisesti arvostettuja

        Valtion myöntämiä kulttuuritukirahoja on ohjattava siten, että ne vahvistavat suomalaista         identiteettiä. Tekotaiteelliset postmodernit kokeilut sen sijaan olisi syytä jättää taloudellisesti         yksittäisten henkilöiden ja markkinoiden vastuulle.

Vaikka asiaa ei sanota suoraan (siitä ei taida olla minkäänlaista mainintaa), on ilmiselvää että Perussuomalaiset haluavat täten kohdistaa kulttuurituet nimenomaan suomenruotsalaiseen kulttuuriin, josta meillä on niin hienoja perinteitä. Musiikissa suomensuomalaiset suuruudet kuten Einojuhani Rautavaara, Joonas Kokkonen, Kaija Saariaho ja Jouni Kaipainen luovat silkkaa postmodernia kakofoniaa (tätä voi myös monessa tapauksessa kutsua modernismiksi), josta on vaikea, kenties mahdoton, määrittää suomalaista perinnettä saati minkäänlaista sidosta enemmistön arvoihin.

Toki tämä on myös taloudellinen kysymys. Kaikille ei riitä. Remuava joukko nääntyy janoon, mutta tasapaksu kansanviihde saa taloudellista tukea sekä markkinoista että valtiolta. Tällöin iskelmän ei tarvitse pelätä niin kovasti kaikkia niitä miljoonia piraatteja jotka latailevat Janne Tulkin levyjä.

Yleensähän se on toki sitä vähemmän suosittua ja aikaansa edellä olevaa "elitististä" taidetta, jonka pohjalta myöhemmin suositut teokset tehdään, mutta siinä vaiheessa tekijät ovatkin sopivasti unhoittuneet, joskin heidän nimensä jäävät elämään. Todennäköisesti keskuudessamme olevista elitistisistä häpeätaiteilijoista moni nousee jälkipolviemme sankarihahmoiksi.

Kukapa pohtivista taiteilijoistamme ei haluaisi päätyä kansallisromantiikan ikoniksi tai nationalistisen mausoleumin tukipylvääksi?

 

Piraattipuolue osallistuu vuoden 2011 eduskuntavaaleihin. Olen ehdolla Pirkanmaan vaalipiirissä. Kampanjasivu facebookissa.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Käyttäjän perttivaananen kuva

Olen Persujen kanssa täysin samaa mieltä kulttuuripolitiikasta. Valtion rahoja ei pitäisi syytää kaikenlaisiin kissantappovideoihin ja muuhun sontaan.

Käyttäjän kivisto kuva

Olen pahoillani mahdollisesti vihjaavasta kysymyksestä, mutta kokemuksen vuoksi katson järkeväksi esittää sen: luitko kirjoitukseni vai onko tämä vain yksi paikka ilmaista mielipiteensä aiheesta?

Käyttäjän perttivaananen kuva

Olen kyllä lukenut koko kirjoituksesi. Kuitenkin en voi olla yhtymättä Persujen kulttuuripoliittiseen kantaan. Haluan jopa myös puolustaa sitä omalla vaatimattomalla tavallani, vaikka en itse olekaan persu.

Mielestäni kulttuurin tukia voisi aivan hyvin leikata. Jos jotkut elitistit haluavat harrastaa taidetta, niin miksi he eivät voi tehdä sitä ilman valtion tukea?

Käyttäjän kivisto kuva

kuka sen sonnan määrittelee ellei sitten Wallin?

Käyttäjän perttivaananen kuva

Luulisin jokaisen terveellä järjellä varustetun kansalaisen pystyvän tekemään tuon valinnan. Edustuksellinen demokratia pitää sitten huolen mihin raja tullaan lopulta vetämään.

Minun mielestä voisi kulttuurin tukea reilusti vähentää. Elitismistä kiinnostuneiden tulisi itse enenevässä määrin rahoittaa harrastuksensa.

Käyttäjän kivisto kuva

Edustuksellinen demokratia on nyt jo vetänyt rajan yhteen kohtaan. Perussuomalaiset haluaisivat vetää sen toiseen kohtaan.

Käyttäjän perttivaananen kuva

Tulevat vaalit ratkaiskoon asian, mutta minä olen persujen kanssa samaa mieltä.

Käyttäjän kivisto kuva

Mikä sinun mielestäsi on sitä sontaa, siis muu kuin jokin kissantappovideo?

Käyttäjän perttivaananen kuva

Luotan siihen, että sinä viisaana miehenä voit itse päättää, missä ko. raja kulkee.

Käyttäjän kivisto kuva

Niin arvelinkin. Omasta mielestäni postmodernit kokeilut ovat mitä parhainta taidetta, kunhan eläimiä ei oikeasti vahingoiteta. Tukea tarvitsevat nimenomaan sellaiset kulttuurinmuodot jotka ovat edityksellisiä, innovatiivisia ja kantaaottavia, eli mahdollisimman epäsuositut ja taloudellisesti kannattamattomat.

Käyttäjän MikkoAhola kuva

Kissantappaja Teemu Mäki sai tukea kasettimaksurahoista, ei suoraan valtiolta.

Käyttäjän annaleena kuva

Maksetaanko Teemu Mäen palkkakin(Taideteollisen korkeakoulun professori) "kasettimaksurahoista"?

Käyttäjän MikkoAhola kuva

Ei, mutta Teemun kissantappoa seurannut videotyö, jossa hän mm. työnteli dildoa BMW:n pakoputkeen ilmaisten kritiikkiä bisnesmaalimaa vastaan, sai kasettimaksuvaroista rahoituksen.

Käyttäjän annaleena kuva

On käsittämätöntä että kissantappamista väitetään taiteeksi ja että rikoksen tekijä valitaan vielä professoriksi. Hakijoita oli muitakin, mm. Pekka Niskanen ja Lea Kantonen mutta Tutkimusneuvosto valitsi Teemu Mäen, tässä asiaan liittyviä asiakirjoja:

Teemu Mäki – VIRKAEHDOTUKSEN TARKASTAMINEN

Teemu Mäki – TAIDETEOLLISEN KORKEAKOULUN TUTKIMUSNEUVOSTO

Teemu Mäki – PROFESSORIN VIRAN TÄYTTÖMENETELMÄ

Käyttäjän anttiliikkanen kuva

Postmodernismi taidesuuntauksena jäi 1980-luvulle.

Käyttäjän kivisto kuva

Joopa joo, kohta väität että disko on kuollut!

Käyttäjän anttiliikkanen kuva

Harri, Harri: kohta väitän, että - lukuunottamatta Suomea - hevi on kuollut.

Diskoissa käy enää 30v+, muut touhuaa ihan muuta.

Toivottavasti kuitenkin äänestyskoppi elää! Palmusunnuntaina.

Lue myös huolella Suomen Kuvalehti 25.2. (Koulusurmaaja ja taide)

Käyttäjän marmesrob kuva

Ansiokas ja herkullinen bloggaus -ottaen huomioon postlapsaarisen tilamme!

Persuille varmaan sopisi sosialistinen (soinilainen) realismi?

Soinin Pressiklubissa kulttuuriministeriksi ehdottama Veltto Virtanen valitsemaan tuettavat taidesuunnat:

http://www.youtube.com/watch?v=QZVkyJbTDB8

( ~ 5 min.)

Käyttäjän kivisto kuva

Soinihan sanoi, että Stefan Wallin päättää mikä on oikeaa taidetta ja mikä väärää.

"Soinihan sanoi, että Stefan Wallin päättää mikä on oikeaa taidetta ja mikä väärää."

Tarkoittanee että Soini luottaisi jatkossakin enemmän Stefan Walliniin kuin entiseen Vaasan läänintaiteilijaan Veltto Virtaseen, tässä ilman barettia:

http://www.youtube.com/watch?v=DsLlHnfPlVQ&feature=related

Käyttäjän kivisto kuva

Monta asiaa kykenen antamaan anteeksi, mutta en Arkadianmäelle sitä mitä se on tehnyt Pertti Virtaselle.

"Monta asiaa kykenen antamaan anteeksi, mutta en Arkadianmäelle sitä mitä se on tehnyt Pertti Virtaselle."

Luokitteletko Pertti "Veltto" Virtasen "syyntakeettomaksi"?

"Monta asiaa kykenen antamaan anteeksi, mutta en Arkadianmäelle sitä mitä se on tehnyt Pertti Virtaselle."

PS.: Annan Veltto Virtaselle anteeksi kaiken sen, mitä hän on tehnyt Arkadianmäelle, ja myös sen mitä hän on tehnyt Arkadianmäellä:

Wikipediasta:

Huomiota herättävää Virtasen eduskuntakaudella oli myös hänen äänestämiskäyttäytymisensä. Esimerkiksi välikysymysäänestyksissä Virtanen äänesti viidesti tyhjää, kerran oli poissa äänestyksestä ja vain kerran äänesti epäluottamuslauseen puolesta. Myös jotkut ympäristöpoliittiset linjaukset herättivät ihmetystä, edustihan Virtanen radikaalia vihreää puoluetta, vaikkakin sitoutumattomana. Kaupungin saasteiden vähentämiseen Virtanen ehdotti keinoksi muun muassa, että jalankulkijat ja pyöräilijät omaisivat enemmän pelisilmää, jottei autojen tarvitsisi körötellä punaisissa valoissa (haastattelu: City 7/98).

Eduskunnan sivuilta, TAA 1068/2010 vp - Pertti Virtanen /ps:

Määrärahan osoittaminen Itämeren nimen muuttamista valmistelevalle työryhmälle

Eduskunnalle

Suomi on ainoa Itämeren valtioista, joka käyttää totaalisen väärää nimeä ympärillään olevasta läntisestä ja eteläisestä merestä. Nykyinen nimi on ikävä jäänne ja muisto historiallisen valtapolitiikan ajoilta, eikä se sitouta eikä motivoi nykymuodossaan kansalaisia meren tilan eikä tilanteen korjaamiseen. Suomalaisten sukukansatkin ovat itsetuntoisempia käyttäen Itämeren alueella oikeita tai oikeampia nimiä, kuten virolaiset nimeä "Läänemeri" ("länsimeri") ja saamelaiset vanhana nimenä "vald mer" ("valtameri"). Liettualaiset ja latvialaisetkin saavat hyvityksen englanninkielisestä nimestä Baltic Sea ("balttien meri"). Toin asian esille jo edellisellä kansanedustajakaudellani, mutta koska asiaan ei ole vieläkään saatu korjausta - saatikka viety eteenpäin - ehdotan, tai kuten tapana monikossa, ehdotamme seuraavaa.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2011 talousarvioon momentille 35.01.01 lisäyksenä 500 000 euroa Itämeren nimen muuttamista valmistelevan työryhmän työhön.

Helsingissä 20 päivänä syyskuuta 2010
Pertti Virtanen /ps
Raimo Vistbacka /ps
Pentti Oinonen /ps
Pietari Jääskeläinen /ps
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps

Käyttäjän kivisto kuva

Kyllä, sanoisin että Veltto on loukannut Arkadianmäkeä jossain määrin, mutta Arkadianmäki aloitti.

"Kyllä, sanoisin että Veltto on loukannut Arkadianmäkeä jossain määrin, mutta Arkadianmäki aloitti."

Mutua vaiko faktaa? Lähde?

Käyttäjän MikkoAhola kuva

Veltto Virtanen oli nuorena psykologina palkattu musiikkiterapeutiksi Hattelmalan psykiatriseen sairaalaan. Kun musiikkiterapiaan sitten osoitettiin suurempi määräraha uusien soittimien ostoon, niin Veltto käytti lähes koko rahasumman hemmetin kalliin oboen ostoon, jota kukaan ei osannut edes soittaa. Vai oliko kyseessä tuuba, en muista varmasti.

Käyttäjän ronin kuva

"Vaikka asiaa ei sanota suoraan (siitä ei taida olla minkäänlaista mainintaa), on ilmiselvää että Perussuomalaiset haluavat täten kohdistaa kulttuurituet nimenomaan suomenruotsalaiseen kulttuuriin, josta meillä on niin hienoja perinteitä."

Tulkinta on epäreilu! Tuohon aikaan suomenruotsalaisella taustalla oli paremmat taloudelliset resurssit "harrastaa" kansallisromanttista taidetta joka ammensi suomalaisuudesta ja Suomesta.

Käyttäjän kivisto kuva

Tässä olet kyllä osittain oikeassa, ja myönnän täysin tuon olleen siinä mielessä isku vyön alle - pientä piikittelyä.

En kuitenkaan ole samaa mieltä, että suomenruotsalaisten tekemä kansallisromanttinen taide ammensi lähtökohtaisesti suomalaisuudesta. Siinä missä slaavilainen kansallisromantiikka haki teemoja ja melodioita kansanmusiikista Borodinin, Mussorgskyn ja Rimski-Korsakovin johdolla, Sibeliuksen musiikista on todella hankala löytää mitään suomalaista tai edes laajemmin skandinaavista musiikin perinnettä. Janne toki lainasi sitten Kalevalasta teemoja, mutta niitä tuli myös esimerkiksi Shakespearelta.

Ehkä se laajempi pointti on siinä, että suomalaisuuteen viittaaminen on tässä kontekstissa rekursiivista: Suomessa muotoutunut taide, kirjallisuus jne. katsotaan (ainakin pitemmällä aikavälillä jos ei aikalaisten näkökulmasta) aina lopulta osaksi suomalaisuutta, olivat ne vaikutteet mitä tahansa.

Käyttäjän MikkoAhola kuva

Taiteessa on vielä tänäkin päivänä sama ongelma. Jos vanhemmilla on varallisuutta tukea lastaan, niin hän pääsee paljon todennäköisemmin pinnalle taiteilijana. Saadessaan tukea vanhemmiltaan voi lapsi paremmin keskittyä taideopintoihin ja etenkin taiteilijanuran alkuvaiheisiin, jotka ovat ratkaisevia uran kehittymisen kannalta. Vanhempien taloudellisen tuen vaikutus taiteilijoiden menestykseen on merkittävä.

Suomen musiikkielämästä voisi ottaa esimerkiksi sellaisen yhtyeen, kuin Ultra Bra. Kyse oli hyvinvoivan eliitin lapsista, jotka olivat saaneet ensiluokkaisen koulutuksen musiikkilukiossa. Musiikki oli asiantuntevasti sävellettyä ja sovitettua - parhaalla koulutuksella syntyy automaattisesti jotain hyvän kuullosta. Kuitenkin voidaan kysyä, oliko Ultra Bran musiikissa sitä todellista syvyyttä ja tunnetta, jota on ollut muissa, vähemmän koulutettujen, mutta lahjakkaampien ja tunteitaan enemmän taiteessaan ilmaisevien muusikkojen musiikissa? Onko peräti niin, että kouluttamalla omat lapsensa erityiskouluissa, hyvin toimeentulevien vanhempien lapset jopa estävät pienituloisten vanhempien lahjakkaiden lasten nousun yleisön suosioon?

Käyttäjän kivisto kuva

Ansiokas näkökulma! Asia on toki monisäikeinen, mutta pidän siitä, että kiinnitetään huomiota viihdetuotannon rakenteisiin, eikä vain oleteta että lahjakkaat pärjäävät ja että "tasokas viihde" on sitä, mikä pääsee esille ja tulee suosituksi.

Pitää muistaa että suuri osa kaikesta viihdemediasta on raameja: markkinointia, sosiaalista yhteenkuuluvuutta tai erottautumista ja niin edelleen. Eniten luovuutta on varmasti mainosalalla ja loppujen lopuksi se luovuus on paljon oleellisempaa teosten leviämisen ja suosittuuden kannalta kuin teosten tekemiseen käytettävä luovuus.

"Onko peräti niin, että kouluttamalla omat lapsensa erityiskouluissa, hyvin toimeentulevien vanhempien lapset jopa estävät pienituloisten vanhempien lahjakkaiden lasten nousun yleisön suosioon"

No aivan varmasti se tuottaa ainakin epäterveen mestari---------orja asetelman näiden henkilöiden päähän.Me--------ne, Paremmat---------huonommat jne.

Ei todella ole mitenkään kokototuus, ettäkö vain hyvinkoulutettujen ja nomenklatuuraan kuuluvien elitistien lapsilla olisi erityiskykyjä tai älykkyyttä joista voisi maailmalle olla joko hyötyä tai sisältörikasta annettavaa.

Sitä kai se ikivanha eliitti (esim. monarkistit) pelkääkin ja siksi massoja hallitsee, että jostain "väärän sukunimen" jälkipolvesta tulisikin joku pätevämpi, älykkäämpi tai luovempi henkilö kuin heidän suvuitaan ja piireistään. Eli ovat kateudesta pelokkaita.

Jos tavantallaajan lapsien henkiset voimavarat hukkaantuvat ns. elossa pysymiseen niin ei ole paljoa mahdollisuuksia näyttää kykyjään, kuin aniharvoin.

Siinäpä todella pikku pulma.

Ultra Bra oli hyvä yhtye! Köyhyys tai huonot lähtökohdat eivät ole este läpimurtoon! Tästä on maailma täynnä esimerkkejä. Kaikki on viime kädessä kiinni asenteesta, olettaen että jotain lahjakkuuttakin löytyy. Tuo sana taide on vähän ärsyttävä termi. Monet parhaimmista artisteista ja bändeistä lähtevät liikkeelle ihan muista lähtökohdista, kuin että "nytpä väännetään kunnon taidetta" tai onkohan tämä viimeisin sävellys varmasti kunnon taidetta.

Käyttäjän grohn kuva

Onkohan monikaan peruutussuomalainen ikinä käynyt missään taidegalleriassa. Toritaide lienee tuttua.

Tuon joukon ikoniksi on muodustunut tuo kuuluisia kissantappovideo. Koskaan ei mitään muuta teosta mainita näissä keskusteluissa. Ikäänkuin vastaavasti Soinin pieraisu määrittelisi peruutussuomalaiset.

Käyttäjän Keskonen kuva

Persuille taiteen määritelmäksi riittää, että osaa siististi viiltää Camping-lenkin kyljen puukolla auki, ujuttaakseen sisään kaupan halvinta edamia.

Mitä tuohon kissantappovideoon tulee, niin minun mielestäni se on vastenmielinen. Silti se ei poista sitä tosiseikkaa, että Teemu Mäki on hyvin taitava, oivaltava ja uudistuksellinen taiteilija. Lisäksi hän on todella aktiivinen kirjoittaja, niin proosan, runouden, kuin poliittisen tekstin saralla.

Käyttäjän marmesrob kuva

Mielestäni PS ansaitsee tulla autetuksi tässä taistelussaan postmodernismia vastaan! Tähän onkin, onneksi jo ryhtynyt PS:n James Hirvisaaren ja Olli Immosen satulaannostaja, Jukka Turunen*.

"Esimerkiksi Kalevan toimittaja Jukka Turunen arvioi, että "Poliittisesti korrekteimpia kuvantekijöitä taitavat olla erilaisten apurahojen turvin poliittista taidetta tekevät nykytaiteilijat". Kirjoittajan mielestä esimerkiksi Ensio Tuppuraisen parikymmentä vuotta sitten ruskeilla pölkkykirjaimilla oranssiselle pohjalle vetäisemä MUUKALAISET MUUALLE MUILUTTAMAAN -kyltti on "aina vaan ajankohtaisempi"

-------------

"Menokalenteri
TAPAHTUMAT 20.2.2011
Jukka Turunen taidenäyttely

1.2.2011 klo 16:03 - 27.2.2011
Villa Victor, Oulu

Näyttelyt:
Kuvaa ja keramiikkaa."

------------------------
Ihan varma en ole siitä onko, ko. näyttelyn taiteilija, sama kuin Uuden Suomen merkittävin monikulttuurisuusasiantuntija Jukka Turunen. Tätä epäile ennen kaikkea syystä että ko. Villa Victor on eräänlainen monikulttuurinen kokoontumispaikka.

Käyttäjän Keskonen kuva

Persujen ja toisen puolueen aatteita mm. kulttuurista:

http://www.youtube.com/watch?v=jzMnBFbXW60

Kirjoita uusi kommentti

Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja