Spargendi lapides Harri Kivistö eduskuntaan

Soinin postmoderni kannanotto puoluetukia vastaan

Helsingin Sanomien etusivulla oli tänään näyttävä kannanotto puoluetuen uudistamisen puolesta. Siinä osoitettiin varsin luovasti, kuinka suuren eduskuntapuolueen on vaikea löytää järkevää käyttöä saamilleen valtaville tuille ja kuinka siksi merkittäviä määriä tukirahoja ohjataan johonkin muuhun kuin ruohonjuuritason poliittiseen toimintaan, tässä tapauksessa yksityiselle Sanoma Oyj:lle.

Postmoderniksi kannanoton teki se, että viestin sanoma oli oleellisesti viestin kehyksissä. Medium is the message, kuten Marshall McLuhan totesi. Ironiaa taas on, että välineenä toimi myyttisen "etelän median" ilmeisin konkretisoituma. Poststrukturalismissa on olennaista löytää merkitykset, jotka nousevat siitä kuinka teksti tappelee itseään vastaan sisäisten ristiriitojen kautta. Missä ovat tukirahojen vakuudet, missä?!

Perussuomalaiset nuoret ovat nyt useiden viikkojen ajan ahkerasti vaatineet suurempia tukirahoja. Koska Suosikki-lehti ilmeisesti lopetti (mä oon liian vanha tähän), en osaa lainkaan sanoa mille mediakonsernille nämä rahat olisi tarkoitus ohjata. Enkä nyt ehdi sen enempää analysoida.

Onko kukaan muuten huomannut missään paperilehdessä mainintaa siitä että Piratebay:n perustaja, maailmankuulu Peter Sunde on ilmoittautunut Piraattipuolueen ehdokkaaksi eurovaaleissa? Ei sinänsä, en minä siihen etusivun mainosta ostaisi, mutta luulisi asialla olevan ainakin pientä uutisarvoa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

8Suosittele

8 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Ja noin myös suuri yleisö saa vääristelemätöntä tietoa, vaikkakin puoluetuen turvin...hyvä niin!

Lauri Korhonen

Perussuomalaiset tekevät paljon sen eteen jotta myös suuri yleisö pääsisi osaltaan nauttimaan puolueen saamasta puoluetuesta. Tällä kertaa tuo tapahtui näkyvästi välitetyn tiedon muodossa. Ja heti löytyy tahoja jotka katsovat tärkeämmäksi kritisoida tiedon lähdettä itse asian sijaan.

Itse asia niinkään ei näytä kiinnostavan eikä herättävän tarvetta ulostuloille. Se keneltä tieto tulee ja millä tiedon julkaisusta on maksettu ne jaksavat kiinnostaa.

Kyllä kiittämättömyys on maailman palkka.

Mielestäni jos jollakulla on asiaan sanomista kehotan kääntämään katseensa julkaissutta tahoa kohti. Jos siltä tuntuu mikään ei estä boikotoimasta kyseistä aviisia. Niin tekee jo moni muukin omista lähtökohdistaan.

Lauri Korhonen

Tulkinta postmodernista kai tuokin.

Postmodernista muuten tiedä mutta sait miettimään kyllä. Mietin olisiko Piraatipuolueella saumaa tehdä sama omalla tavallanne? Tekniikkaa sopivasti hyödyntäen interwebistä saattaisi löytyä paikkoja teidänkin mainoksille - jopa täysin ilmaiseksi vapaaehtoisvoimin tai korkeintaan minimaalisin korvauksin. En tunne piirejänne mutta oletan että tarvittavat kontaktit tarvittavaan tietotaitoon löytyisi?
Tyylilajinkin voisitte valita itse. Sopivasti ajan ja paikan valitsemalla huomioarvo olisi taattu - kenties jopa illan pääuutislähetystä myöten. Uutisointi pitäisi huolen siitä että sinällään rajoitetun ajan näkyvillä ollut mainos saisi ansaitsemaansa jatkoaikaa mediassa. STT huolehtisi uutisen kansainvälisestä levityksestä. Todennäköisesti Turun Sanomat julkaisisi uutisesta oman versionsa?

Hmmm...

Vesa Väyrynen

Puoluetuki on nimenomaan tarkoitettu turvaamaan erilaisten poliittisten näkemysten esilletulo varallisuuseroista huolimatta. Timo Soinin kannanotto lienee ollut polittista laatua ja näin tuki käytettiin juuri siihen mihin tarkoituskin. Tosin tälläinen palstatilan ostamiseen perustuva tiedottaminen kertoo poliittiseneliitin ja median symbioosista.

Lehdistötuki on väline jolla puolueetonta tiedonvälitystä on haluttu varmistaa. Kun tämä järjestelmä ei näytä toimivan, se lienee tarpeettomana lopetettava.Tämä on henkilökohtainen kantani.

Käyttäjän usvi kuva
Janne Paalijärvi

Hyvä huomio Harri. Kovin vastakarvaan media piraatteja silittää. Toisinaan ei silitä ollenkaan, edes rahalla: http://fin.afterdawn.com/uutiset/artikkeli.cfm/200...

Toimituksen poiminnat